lørdag den 21. august 2010

Analyysi "Populäärimusiikkia Vittulajänkältä"

Johdanto kirja:
Kirja alkaa vuori Nepalissa, Matti kuin aikuinen alkaa kertoa lapsuudestaan:
Ruotsissa jopa lähellä Suomen rajalla, pojat elävät ja Matti Niila. He kohtaavat toisensa leikkipaikka, ja pieniä lapsia, ja heti tulee ystäviä. He ovat sattumalta, sekä joukko saksalaisia turisteja pois ja lentää. He päätyvät Frankfurtissa. Se on alku paljon jaksoista kaksi yhdessä kokeminen. Kuulemme: kokous pastori Kongo, jossa Niila vihdoin käyttää hänen tietämättään esperanton parhaat äidin kuolema ja hautajaiset, istuu rock, joka johtaa elämän täynnä musiikkia ja esityksiä. Meillä on esitetty erilaisia toimeentulon Society: saksalainen kirjailija, Scanian musiikinopettaja, venäjän-vedä, joka on alueen shamaani. Vierailemme saunat, häät ja humalajuominen. Kuulemme Mattis kokous naisten kanssa.
Tarina päättyy, kun Matti sitä mieltä, että pojat ovat kasvaneet.
Epilogi kierrosta kirja kertomalla Niila on kuollut.

 
Alue

 
Vittulajänkältä tai Vittulajänkkä mikä tarkoittaa pillua räme (kunnianosoitus naisen hedelmällisyyteen, koska on syntynyt poikkeuksellisen suuri määrä lapsia alueella), on naapuruston pienessä Pohjois-Ruotsissa kaupungin Palaja. Se sijaitsee Tornedalselven lähellä napapiirin rajalla Suomessa. Pohjois-Ruotsi on karu ilmasto, koko talven ajan näemme lähes auringon, mutta aurinko koko kesän. Tämä näkyy ihmisten käyttäytymisessä "Olemme erittäin hiljainen ja hidas talvella. Mutta keväällä meillä on erittäin aktiivinen kiire pois suksilla, lenteli moottorikelkka ja ehdottaa puutteita jäätä pitkin kalastaa "(liite 1).
Alueella on asuttu suomalaisten, saamelaisten, tornedalsfinner ja ruotsalaiset. Pajalassa on kommunisteja, henki, metsureiden ja kristityt, jotka pääasiassa kuuluvat kristillinen lahko "læstadianerne" joka saarnaa raittiutta ja puritanismia. Kuten vanha læstadiansk saarnamies kysyi, miten hän kuvaili uskoa, että hän vastaa, että se on kuin kävellä ylös mäkeä elämän.Palkkio tulee kun kuolet, niin voit istua Jumalan kultainen matkatavarat leipuri ja rulla alas kaikilla ääretön.
Teollistuminen on sivuuttanut alueella ja siksi niitä liikkuu uskomattoman nopeasti tie tulee kivetty ja symboloi aloittaa uuden nykyaikaisen yhteiskunnan. Yhtäkkiä tulevaa kehitystä erittäin voimakkaasti: sähkösaunaa, rock, kilpapyörät, pesukoneet ja televisiot. Nopea muuntaminen tehdään radikaali ristiriitoja sukupolvien välille. Monet vanhemmat ihmiset pitävät sitä "knapsu" (naismainen) Etelä-Ruotsissa tällaisia huonoja tapoja.
Se on tässä yhteiskunnassa kaksi poikaa Niila ja Matti kasvaa.

 
Matti varttuvat tyypillinen keskiluokan koti Pajalassa. Hänen äitinsä on kotiäiti ja isä työskentelee eräänlainen ruumiillinen työ (kuten kaikki miehet alueella). Koska lapsi ajattelee Matti suuren maailman ulkopuolella Pajalan ja hän päätyy myös sattumalta lentokentällä Frankfurtissa. Kun hän kuulee yhden Elvis, hänen sisarensa levysoitin, hän on myös huolissaan musiikin. Ja hän ja Niila toimii koulun toisto, ja tuottaa tavattuaan Skåne musiikinopettaja, bändi. Hän todellakin hyvin luova henkilö.

 
Niila on hiljainen poika, jonka lapsuuden leimaavat väkivalta ja hiljaisuus. Tilgængel hän on hyvä kuuntelija. Perhe asuu hyvin jopa valtion luonteen Vittulajänkältä lasten määrä on suuri.Big Brothers ja lastenhoito riittää! Perhe asuu hirvenmetsästykseen ja metsätalouden - se on kovaa fyysistä työtä. Hänen äitinsä on kotiäiti. Paras Moor on iso rooli perheessä, ja käyttää hänen kuolemansa læstedianisme. Isä, Iisakin perheen patriarkka, harjoitellaan kovaa ruumiillinen kuritus lapsille laatikkoa, johon ne aina tekevät. Se on liikaa Niila ja hänen veljensä, joka yhtenä päivänä narttua isä puoli kuoliaaksi. Tämä aiheuttaa rooleja perheessä muuttaa yhtäkkiä masennus isä ja perheen vanhin poika. Niila on ujo ja monen mielestä "knapsu".Koska ainoa bändi hinnat Niila on musiikkia, hän matkustaa Vittulajänkältä ja saat käsityksen hänen elää muusikon elämän eri puolilla Eurooppaa.

  
Musiikki

 
Ensimmäinen jakso jonka aion koskee minua, on se, kun Matti kuulee rocklevy ensimmäistä kertaa. Se tapahtuu, kun höyry rummut rullaa läpi kaupungin takki tiet asfaltilla. "Ja nyt se on soratietä pois, nyt se kruunattiin kiiltävä, musta asfaltti. Köyhyys olisi musta nahkatakki. Se oli myöhemmin, että oli kaukana siellä sujuvasti kuin poskelle. Oli lapsia ajomatka vaurauden ja teknisen heidän uusina ostettuja polkupyöriä. "(Sivu 12 keskellä) asfaltin symboloida yhteiskunnan kehitystä, henkilökohtaisella tasolla symbolisoivat vinyyli levy Mattis alkavaa kiinnostusta ulkomaailmaan" Se oli tuleva. Se oli se. Musiikki oli kuin vejmaskinernes ukkonen: loputon spektaakkeli, joka päättyi horisontissa violetti auringonnousu. "(Sivu 14 ylhäällä).

 
Koska Niila saavat Beatles-albumi sen American serkut, olemme jälleen kerran esitetään poikien innostus kulttuuri ulkomaailmaan edustaa. "Bang! Lightning iski alas. Tynnyri ruutia lähti todella tilaa räjähtää. Happi katosi ja me heitettiin seinään ja torni ylös taustakuvan, kun talo pyöritti noin tahdilla ... Rock 'n'Roll musiikkia. Beatles. "(Side75 kuukauden ja 76 ylös).

 
Joitakin vuosia myöhemmin, pojat ovat edelleen huolissaan musiikkiin ja nyt he näkevät mahdollisuuden saada tyttöjen huomio. Ne ovat tuottaneet træinstrumenter ja hoitavat luokan toisto versio Jailhouse Rock. "Se soi vuonna, ja oppilaat istuivat pöydät. Niila liimautui Masonite-nimillä ja niin hätääntynyt ulos. Pojat istuivat ja viskasi kanssa kumit jo ennen kuin aloitimme. Nappasin hypätä köyden ja ajatellut kuolemaa. "Seuraavassa perusteellinen ja humoristinen kuvaus konsertti, joka, vaikka pelkää tulla melko onnistunut. "Sitten tytöt alkavat taputtaa" ja viikon jälkeen käy ilmi, että musiikki on tuonut ne lähemmäksi vastakkaista sukupuolta.

 
Muutaman vuoden muotoa ja Matti Niila ja kaksi muuta poikaa, joiden apua Skåne musiikinopettaja, oikea bändi. Ne ilmestyvät aamunavaus koulussa. Kolmessa ensimmäisessä yrittää pelata määrä menee pahasti vikaan, ja kaikki neljä pelata jotain erilaista. Mutta ihmeen menee kaiken ylös suurempi yhtenäisyys neljännen kerran, ja he saavat jopa suosionosoituksia.

 
Vuonna pimppi räme ei kutsuttu osallistumaan kirjallisuuteen ja musiikkiin (ei pelissä mies tai kirkkomusiikkia). Joten se ei riipu vaikuttaa muotoja, jotka innostavat poikia. Koko lapsuuden, näemme, että kiinnostus aiheeseen kasvaa. Musiikki on kuva kapina heidän unelma elää enemmän sivistyneessä yhteiskunnassa. Ne auttoivat ihmisiä, jotka symboloivat kaupunki: serkukset Amerikasta, opettajalta säästää (kuten maantiedon hours've löytyi paljon suurempi ja tärkeämpi kuin Pohjois-Ruotsissa). "Koska taiteilija tässä yhteisössä on ennenkuulumatonta ja näkymätön, sillä" Tornionlaakson luovuus on aina toiminut enimmäkseen selviytymistä. Siksi ei ole juurikaan ymmärrystä pojat, koska vahvoja vaikutteita Elvis ja Beatles, päättää perustaa yhtyeen ."".( Pajala ääni, sivu 5 lähes viimeksi)

 
Kun luet kirjaa voi oppia, että juuri Niila ja Matti muuttuvat paljon, kun taas samanikäisten pysyvät uskollisina isiensä ja isoisät: he juovat ja voi olla innostunut rock-musiikkia.


Kattilan
Pajalassa on kielletty rakennus, jota vartioi näyttää skolebetjent. Kuten kaikki pojat noin kymmenen vuotta vanha, Matti suosii kielletty. Eräänä päivänä hän ventures pimeyteen, ja havaita liian myöhään, että poliisi on hänen perässään. Hän piiloutuu rauta vedenkeitin. "Olin sisällä häntä, olin kyykyssä hänen pyöreä vatsa ja sikiöasentoon. Yritin matka minua, mutta törmäsi hänen päänsä ... Lukittu sisälle. "
Kattila on Matti verrattuna tyhjä, rasva kotiäiti. Hän katoaa hänen ja pääse pois. Tarina mielessä hän on vankilassa vuosia. Hän on hänen sikiö. Kun hän hyppää, koska tilanpuutteen pultit kattila yhdessä, hän on uudestisyntynyt. Hän juoksee tielle ja näkee neljä nukkuvat miehet makaavat ja asfaltti risteyksessä. Kun hän oppii yksi itse makaa hänen viereensä."Aloitan odottaa. He luultavasti herätä. "Tämä kohtaus toistuu Romaanin päättyy, kun me opimme, että ne ovat nyt aikuisia. Joten se oli, että he olivat odottaneet. Making aika lähteä, ja valitse yksi neljästä tiet, ja ottaa pois Pajala.

 
Rotu
Kuten Matti kun murrosikä tuntuu vaara, että on aika mies miestä puhua. Täällä voisi saada uskomaan, että keskustelu olisi noin mehiläisten ja kukkia. Mutta on paljon tärkeämpiä asioita Pajala. Race! Hän on noin kusipää serkut alueella, hänen on pidettävä ne välttämään indalv.Kaksi perheen oksat ovat niiden vihollisia, koska jotkut jaksot alussa 1900 - luvulla. Sinun on hän hoitaa ja jos tilaisuus esittää itse: kosto. Race heikkoudet: humalainen väkivalta sivuvaikutukset ja vaarat onneton rakkaus, kuten suku voi johtaa skitsofrenian.Mielenterveyden häiriöt voivat johtua myös ajatukset "Jumala ja kuolema ja elämän tarkoitus oli kaikista kuolemaan kysymyksiä nuori, haavoittuva mieli." (Sivu 187) vaarallisin oli lukea kirjoja "kylmä ja pari päivää sängyssä. Kaunis kirja takit oli herättänyt niiden uteliaisuus. Äkillinen työkyvyttömyys on syntynyt. Yksi kirja johti toinen hänen kanssaan. Ja kolmas ja jouset osana ketjua, joka johti suoraan alaspäin mielisairas yö ikuinen. "(Sivu 187).
Tämä episodi osoittaa, että kehitys tapahtuu nykäys on tornedalske yhteisö. Yksi on joko poika tai mies. Monet tärkeät asiat pidetään piilossa, kunnes ne ovat 12-13 vuotta, tässä ne esitetään perhe-elämään, jotka ovat tärkeimpiä Tornionlaaksossa.

 
Hänen isänsä monologi päättyy "ja olin enää lapsi, isä suostuu tässä, että Matti on siirtymässä aikuisikään.

 
Tytöt / naiset
Olemme osuus poikien kiinnostus tyttöjen Niila ja Matti on seitsemän vuotta. Kun käsi Työ School viime tunnin aikana on kaksi poikaa odottamassa ja katseli 16-17 vuotta tyttöjen "He todella olivat jossain määrin kiinnostunut jo seitsemän. Soittaminen lämpö on täysin väärä se oli melko kouristuksenomainen kaipausta. Olisin suuteli heitä oli lähellä heitä ja ryömiä heihin vähän kissanpentu. "(Sivu 55). Ei ole mitään seksuaalista kiinnostusta poikia mutta tytöt näyttävät niin jännittävä ja saavuttamatonta.

 
Myöhemmin esitimme uuden konfentration Mattis sisko on ystäviä käymään ja pojat tulee huoneeseen. "He olivat rinnat alla tiukka villapaitoja. Mustaksi maalattu silmät. He katsoivat minua ja Niila - pienokaiset, snotvalpene - ja yritti saada meidät punastumaan. He kysyivät, jos olisimme tyttöjä. Meistä oli suudellut ketään. He kertoivat, mitä he tekivät, että kieltä. Se oli aika inhottava. Se oli melkein kiimainen, tosin latenssiaika ja tuskin tiesi, mitä vastakkaisen sukupuolen kanssa. "Page 80) Tässä tyttö edun muuttunut luonne, se on fyysisesti. Yhtenä tyttöjen suudella Matti kokee iloinen ja enemmän aikuinen. Niila oli myös mukana episodi osoittaa hänelle Matti siis kuinka hän teki. "Niinpä kumartui eteenpäin ja suuteli hänen poika suolat jalka" (sivu 81). Tämä episodi siteet kaksi poikaa yhdessä, ja he tuntevat molemmat enemmän aikuisia.

 
Seuraavan jakson Matti on naisten kanssa on häät, joissa on humalassa väkivaltaisesti.Aikuinen suomalainen nainen viettelee hänet ja hän on alkoholin vaikutuksen, hänen ensimmäinen seksuaalinen kokemus.

 
Viimeinen tyttö Mainitsen kokouksia Matti konsertissa vuonna People's House. Hän on palæstinensertørklede ja edustaa osa nuorten kapina. He seurasivat auton Pajala - hän pukeutuu tihkuu kaupunki, seikkailu ja tulevaisuudesta. Tämä on ensimmäinen nainen Matti todella haluamme olla suhde, "Halusin koskettaa häntä, suudella." (Sivu 220). Hän on kokenut ja hän viettelee hänet, hän on erittäin tyytyväinen. Kun kohtaus, jossa hänen housut alas hänen heels, saat metsä Sami vaimo toi hänet takaisin maan pinnalle "paljon melua tyhjästä", hän sanoi hymyillen "(side225). Se oli niin erikoista hänelle on tässä yhteiskunnassa täysin merkityksetön tehty. Tyttö katoaa ja Matti kun ei liittyä. Tämä osoittaa, että hänellä on oltava talonpoikaisyhteiskunnasta kunnes uusi tilaisuus esittää itse. Hän ei ole valmis tulemaan ulos isoon maailmaan.

 
On kehitystä jaksot naisten kanssa, jotka eivät. Sen lisäksi on todella luonnollinen kehitys.Ensinnäkin hän ihailee niitä pois, myöhemmin hän haluaa olla suhde heidän kanssaan. Hän kerran kuitenkin ei kokenut kirjan täältä.

 
Druk
Druk on iso osa tätä perinnettä. Juominen ei puhu, vaan juot sen täysin tajuton merkitä laitokselle. Juominen kohtaukset ovat ikään kuin positiivinen, "se on tapa käyttää kehon sanoen: Nyt usko, nyt emme puhu nyt me kulutamme." (Pajala ääni s.7) keskitytään korin tätä kulttuuria, ei lastaus ja muut modernin musiikin. Mutta Matti ja Niila ja muut poikien bändi on erilainen. Koska bändi on Mattis ukin syntymäpäivänä, joka rappeutui uskomaton juoma juhla, jossa ne sai neljä päihtynyt ja tiedostamatonta miehiä lattialla, he menevät kotiin pitkin asfalttitietä. He makuulle. Tämä osoittaa, että edistystä on tapahtunut: Perinteitä juomakulttuurista kuin miehet edustavat asettaa suhteessa moderni, sillä bändi osoittaa, että kuuluu olla uusia asfalttitietä mistä niiden maailma on mentävä. Vanha olisi maannut maan päälle / laatu. Asfalttitie on symboli kehitystä.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar